Özel tasarım meselesine başka bir açıdan bakalım. Forma üretimi, kumaşı, kesimleri ile her marka için kendine özel anlamlar taşıyor. Her marka kendi marka çizgisinin yansımalarını kullanıyor ürünlerinde. Hatta yaka şekilleri, forma kesimleri bile her marka kendi içinde tescillenmiş tasarım öğeleri.
Futbol endüstrisi içinde forma üreten firmalar tıpkı bir otomobil modeli üretir gibi tüm detayları standart hale getiriyorlar. Bu zaman, maliyet ve kalite birlikteliği için olmazsa olmaz standartı olmuş onlar için. Bir formanın tasarım süreci, üretimi pazarlaması geniş bir proje onlara göre. Bilgisayar oyunlarına kadar etki eden geniş bir pazar söz konusu. Bu standartı hizmet verdiğiniz dünyanın dört bir yanındaki kulüpler için tutturmak zorundasınız.
Farklı ülkelerde üretim yapılırken bile kumaş kalitesi, renk, kesim, dikim aynı standartta olmalı. Birebir örneği ellerinde olmasına rağmen, korsan forma yapanların aynısını yapamamalarının nedeni bu.
Bütün bu çark içerisinde rengi kadar özelliği ile Trabzonspor bambaşka bir yerde duruyor. Olaya dışardan bakan son yıllarda avrupada başarısı olmayan, üç sene üst üste aynı sponsorla çalışamayan, Türkiye'de küçük bir şehir takımı olarak görebilir. Biraz yakından bakmayan Trabzonspor'daki büyük potansiyeli göremez. Türkiye'de veya avrupada istediği stadı doldurabilecek kadar çok ve coşkulu taraftarı olduğunu bilemez.
Bunu bilmeyen sadece onlar değil maalesef, böyle bir potansiyelin olduğunu bizimkiler de farkında değil. Belki farkında fakat bu kitleyi ekonomik olarak doğru değerlendirdiğimizi -şimdilik- söyleyemeyiz.
Nike'ın çizgileri genel olarak sade. Uzun zamanda sadeliğin her zaman daha değerli ve kalıcı olduğunu düşünüyorum. 2002 yılı idi sanırım -yanlışsam beni düzeltin- Fransa İtalya maçı, bir yanda olanca cafcafı ile Adidas giyen Fransa öte yanda bütün sadeliği ile Kappa giyen İtalya. İtalya'nın o yıl giydiği formanın kesimleri bugün de kullanılıyor. Eskiye dönüp baktığımızda kalıcı ve güzel olanların sade çizgiler olduğunu görürüz.
Burada bir çok örneğini paylaştığım avrupa kulüpleri 100.yıl vesilesiyle veya başka şeyleri bahane ederek tarihlerinde giydikleri formaların çizgilerini taşıyan yenilerini yapıyorlar. Bu başlıkta yapacağınız kısa bir gezinti bu örneklerle karşılaşmanız için yeterli.
Özel tasarım maliyet, maliyetin öncesinde bir düşünce, fikir, konsept isteyen çalışma. Hamsiden yola çıkarak siparişi verilen gri forma ile ilk örneğini göreceğiz bunun.
Özel olması istenen çubuklu formayı da henüz görmedik. Bu sene başında formaların hangi şartlarda seçildiğini ve üretildiğini de biliyoruz. Sezon ortasında forma üretme şansı varken bunu parçalı forma olarak seçimi yanlıştı.
Gelecek sezon seçeceğimiz modeller Trabzonspor'un ruhuna ve tarihine uygun modeller olacaktır. Bu anlamda bu sene giydiğimiz kolları mavi gövdesi bordo formada ısrar edilmeli. ( 2009 /2010 sezonu bu modelin kolları tam istediğimiz gibi ) Tarihimizde pek çok giydiğimiz bu forma bizim klasik formalarımız arasında yerini almalı. Esktra rengimiz gri olacak seneye, çubuklu formamızdan sonra geriye mavi formamız kalıyor. Mavi formamızı da içerisinde mutlaka bordo rengi de kullanarak gövdesi mavi kolları bordo olsa güzel olur diye kulübümüze önerdik. Bir sezon için bu kadar forma modeli de yeterli olur sanırım.
Bu modellerde sadece bize özel çizgilerin veya detayların olması için öncelikli olarak bunun bir altyapısı olması lazım. Umarım seneye formalarımız armaları, sponsorları logoları ve herşeyi ile bize hazır gelir.
Forma uzmanı veya bu işin yetkilisi değilim, tıpkı bu satırları okuyan insanlar gibi sade bir Trabzonspor taraftarı ve üyesiyim. Eğitimini aldığım için elimden geldiğince çözüme katkıda bulunmak adına önerilerde bulunuyor, dünyadaki örneklerinden fikirler sunmaya çalışıyorum hepsi bu.
Bu başlığı sürekli takip edenlerin dışında arada sırada uğrayanlara tavsiyem geçmiş sayfalara şöyle bir uğrayın, aslında aradığınız soruların cevaplarının çoğu bu sayfalarda.
Bu satır da dahil okuduğunuz için teşekkür ediyorum, saygılar.
Futbol endüstrisi içinde forma üreten firmalar tıpkı bir otomobil modeli üretir gibi tüm detayları standart hale getiriyorlar. Bu zaman, maliyet ve kalite birlikteliği için olmazsa olmaz standartı olmuş onlar için. Bir formanın tasarım süreci, üretimi pazarlaması geniş bir proje onlara göre. Bilgisayar oyunlarına kadar etki eden geniş bir pazar söz konusu. Bu standartı hizmet verdiğiniz dünyanın dört bir yanındaki kulüpler için tutturmak zorundasınız.
Farklı ülkelerde üretim yapılırken bile kumaş kalitesi, renk, kesim, dikim aynı standartta olmalı. Birebir örneği ellerinde olmasına rağmen, korsan forma yapanların aynısını yapamamalarının nedeni bu.
Bütün bu çark içerisinde rengi kadar özelliği ile Trabzonspor bambaşka bir yerde duruyor. Olaya dışardan bakan son yıllarda avrupada başarısı olmayan, üç sene üst üste aynı sponsorla çalışamayan, Türkiye'de küçük bir şehir takımı olarak görebilir. Biraz yakından bakmayan Trabzonspor'daki büyük potansiyeli göremez. Türkiye'de veya avrupada istediği stadı doldurabilecek kadar çok ve coşkulu taraftarı olduğunu bilemez.
Bunu bilmeyen sadece onlar değil maalesef, böyle bir potansiyelin olduğunu bizimkiler de farkında değil. Belki farkında fakat bu kitleyi ekonomik olarak doğru değerlendirdiğimizi -şimdilik- söyleyemeyiz.
Nike'ın çizgileri genel olarak sade. Uzun zamanda sadeliğin her zaman daha değerli ve kalıcı olduğunu düşünüyorum. 2002 yılı idi sanırım -yanlışsam beni düzeltin- Fransa İtalya maçı, bir yanda olanca cafcafı ile Adidas giyen Fransa öte yanda bütün sadeliği ile Kappa giyen İtalya. İtalya'nın o yıl giydiği formanın kesimleri bugün de kullanılıyor. Eskiye dönüp baktığımızda kalıcı ve güzel olanların sade çizgiler olduğunu görürüz.
Burada bir çok örneğini paylaştığım avrupa kulüpleri 100.yıl vesilesiyle veya başka şeyleri bahane ederek tarihlerinde giydikleri formaların çizgilerini taşıyan yenilerini yapıyorlar. Bu başlıkta yapacağınız kısa bir gezinti bu örneklerle karşılaşmanız için yeterli.
Özel tasarım maliyet, maliyetin öncesinde bir düşünce, fikir, konsept isteyen çalışma. Hamsiden yola çıkarak siparişi verilen gri forma ile ilk örneğini göreceğiz bunun.
Özel olması istenen çubuklu formayı da henüz görmedik. Bu sene başında formaların hangi şartlarda seçildiğini ve üretildiğini de biliyoruz. Sezon ortasında forma üretme şansı varken bunu parçalı forma olarak seçimi yanlıştı.
Gelecek sezon seçeceğimiz modeller Trabzonspor'un ruhuna ve tarihine uygun modeller olacaktır. Bu anlamda bu sene giydiğimiz kolları mavi gövdesi bordo formada ısrar edilmeli. ( 2009 /2010 sezonu bu modelin kolları tam istediğimiz gibi ) Tarihimizde pek çok giydiğimiz bu forma bizim klasik formalarımız arasında yerini almalı. Esktra rengimiz gri olacak seneye, çubuklu formamızdan sonra geriye mavi formamız kalıyor. Mavi formamızı da içerisinde mutlaka bordo rengi de kullanarak gövdesi mavi kolları bordo olsa güzel olur diye kulübümüze önerdik. Bir sezon için bu kadar forma modeli de yeterli olur sanırım.
Bu modellerde sadece bize özel çizgilerin veya detayların olması için öncelikli olarak bunun bir altyapısı olması lazım. Umarım seneye formalarımız armaları, sponsorları logoları ve herşeyi ile bize hazır gelir.
Forma uzmanı veya bu işin yetkilisi değilim, tıpkı bu satırları okuyan insanlar gibi sade bir Trabzonspor taraftarı ve üyesiyim. Eğitimini aldığım için elimden geldiğince çözüme katkıda bulunmak adına önerilerde bulunuyor, dünyadaki örneklerinden fikirler sunmaya çalışıyorum hepsi bu.
Bu başlığı sürekli takip edenlerin dışında arada sırada uğrayanlara tavsiyem geçmiş sayfalara şöyle bir uğrayın, aslında aradığınız soruların cevaplarının çoğu bu sayfalarda.
Bu satır da dahil okuduğunuz için teşekkür ediyorum, saygılar.
Yorum