Madem öyle olaya biraz iş hayatı boyutundan bakalım:
Ben ana sponsorum yapmışım bir şirketi. Bu şirketin ana amacı benim kulübümün menfaatleri için çaba sarfetmek. Sponsorluk sadece "maddi" destek olmak değildir. Sponsor olduğun markayı yüceltmektir aynı zamanda. Zira benim başarım onun da başarısıdır. Örnek: Başarı forma satışını getirir. Forma satışı onbinlerce Trabzonsporlunun avea'nın gönüllü - gönülsüz reklamını yapmasıdır. Bu "karşılıklı menfaattir. Burada asıl ilginçlik avea'nın şampiyonluk yarışındaki 4 takıma birden sponsor olmasıdır. Avrupa'da sponsorları aynı olan iki kulübe her zaman şüpheyle bakılır. Bu da oldukça normaldir. Günümüzde futbolculara kişisel sponsor olan firmalar var. Bu firmalar o sporcuya gol atınca belli bir reklam panosu önünde sevinmesi için bile servet ödemektedir. Türkiye'deki sistemin garipliğinden dolayı bir kulübe sponsor olan koşa koşa diğerlerine de gitmek durumundadır. Yoksa yerler adamı. Cola Turka bunu yapmadığı için sene başında yeri göğü inletmedik mi?
Bu firma benim sponsorlarımdan birisi değil. benim ANA SPONSORUM. Benim marka olarak pazarladığım değerimin "sözüm ona" takipçisi ve koruyucusu. Sponsorluğunu yaptığı bir başka markanın değerini yüceltmek için BENİM ÜSTÜME BASAMAZ. Bu karşılıklı menfaat işidir. Eğer sen benim menfaatlerimi korumuyorsan, koruyacak bir başka sponsor bulunur. Bu kadar korkmayın. Albayrak ekibi elbirliği ile bu marka değerini ayaklar altına almış olabilir. Ama bu kulübün bir marka değeri vardır ve bu değer sağda solda, abuk subuk konuşmayacak yöneticilerle ÇOK DA İYİ BİR ŞEKİLDE PAZARLANABİLİR. Hiç zor değil. Hele ki pazara şu an vodafone oldukça agresif bir pazarlama gücü ile girmişken Trabzonspor'un eli geçen seneden de güçlüdür.
Diyelim ki fenerin şampiyonluğunu kutlayacaksuın, ki bu en doğal hakkındır. Orada desen ki " 1-2-3-4-5-6-....17 100 yılda Tam 17 şampiyonluk" kim karışır sana. Bunun için çok yaratıcı olmaya gerek yok. Çokça örnek üretilebilir. Ama eğer en basit pazarlama kararlarını bile yönetim kurulunda alan bir şirket, sponsoru olduğu bir başka firmayı kaale bile almadan bir oldu bittiyle bir slogan buluyor ve seni düşünmüyorsa, o zaman onun benim sponsorum olmasının avantajı nedir benim için? Bir çok şirkette bu tür bir olayda sponsorluk biter. Kaldı ki arkasında milyıonlarla ifade edilen bir kitlesi olan bir marka ne yapmaz!
Zaten sorun da tam burada. Bu reklam adım gibi eminim ki, Trabzonspor'u hakir görmek için yapılmamıştır. Olan Trabzonspor'un ciddiye alınmamasıdır. Bu da en şiddetli tepkiye layıktır. Digiturk'ün maçımızı yayınlamaması da benzer bir hakir görmenin sonucudur. Eğer siz bugün buna tepki vermezseniz bir sonraki sponsorluk anlaşmasında başarılı bir mukaveleyi unutun bile.
Spor sahalarında en basit hakem hatasının ardından ortalığı ateş yerine çevirip, elalemi "çetecilikle suçlayan" Albayrak ve ekibi, bu aleni durum karşısında ne hal takınacağını merakla bekliyorum. Aslında pek merakla bekliyorum denmez ya neyse.
Bunun basit bir espri olduğunu söyleyenler olduğunu görüyorum. Güldünüz mü bu espriye?
Kimler güldü?
Trabzonspor'un marka değeri öyle görünüyor ki, daha kendi taraftarı tarafından bile anlaşılmamış. O zaman yönetime laf söylemeye ne hak?
En büyük avea, en büyük digiturk, en büyük cola Turka.... Yürüyün ezin Trabzonspor'u... Kim tutar sizi!
1- Trabzonspor gol yediğinde ana sponsorum "OH BE!" diyorsa burada problem vardır.
2- Trabzonspor gol attığında ve ana sponsorum "TÜH BE!" diyorsa burada problem vardır.
3- Şampiyonluk kutlamak için ana sponsorum benim üstüme basmayı marifet görüyorsa, ya da en azından bir sakınca görmüyorsa, burada problem vardır.
Diyelim ki fenerin şampiyonluğunu kutlayacaksuın, ki bu en doğal hakkındır. Orada desen ki " 1-2-3-4-5-6-....17 100 yılda Tam 17 şampiyonluk" kim karışır sana. Bunun için çok yaratıcı olmaya gerek yok. Çokça örnek üretilebilir. Ama eğer en basit pazarlama kararlarını bile yönetim kurulunda alan bir şirket, sponsoru olduğu bir başka firmayı kaale bile almadan bir oldu bittiyle bir slogan buluyor ve seni düşünmüyorsa, o zaman onun benim sponsorum olmasının avantajı nedir benim için? Bir çok şirkette bu tür bir olayda sponsorluk biter. Kaldı ki arkasında milyıonlarla ifade edilen bir kitlesi olan bir marka ne yapmaz!
Zaten sorun da tam burada. Bu reklam adım gibi eminim ki, Trabzonspor'u hakir görmek için yapılmamıştır. Olan Trabzonspor'un ciddiye alınmamasıdır. Bu da en şiddetli tepkiye layıktır. Digiturk'ün maçımızı yayınlamaması da benzer bir hakir görmenin sonucudur. Eğer siz bugün buna tepki vermezseniz bir sonraki sponsorluk anlaşmasında başarılı bir mukaveleyi unutun bile.
4- Bunu Trabzonspor Yönetimi içine sindiriyorsa, burada problem vardır.
5- Bunu Trabzonspor Taraftarı içine sindiriyorsa, burada problem vardır.
Kimler güldü?
Trabzonspor'un marka değeri öyle görünüyor ki, daha kendi taraftarı tarafından bile anlaşılmamış. O zaman yönetime laf söylemeye ne hak?
En büyük avea, en büyük digiturk, en büyük cola Turka.... Yürüyün ezin Trabzonspor'u... Kim tutar sizi!


Yorum