Hesaplipazar
Toplam 11 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 11 arasi kadar sonuc gsteriliyor

Konu: Trk Tarihine Damgasn Vuranlar

  1. #1
    Adem Erdoan - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    09.03.2005
    Nereden
    Orta Dou
    Ya
    36
    Mesajlar
    17,099

    Standart Trk Tarihine Damgasn Vuranlar

    Bu topii amamn sebebi gemite yaam ilim ve bilim adamlarmzn, mimarlarmzn, filozoflarmzn, vs.. biyografilerini ve eserlerini paylamak.Bilinmeyen ynlerini ele almaktr.

    MMAR SNAN (1490-1588)

    Kayseri’nin Arnas kynde dodu. Yavuz Sultan Selim zamannda devirme olarak stanbul’a getirildi. Zeki, gen ve dinamik olduu iin seilenler arasndayd. Sinan, At Meydan’ndaki saraya verilen ocuklar iinde mimarla zendi, vatann balarnda ve bahelerinde su yollar yapmak, kemerler meydana getirmek istedi. Devrinin mahir ustalar mahiyetinde han, eme ve trbe inaatnda alt. 1514’te aldran, 1517’de Msr seferlerine katld. Kanun Sultan Sleyman zamannda yenieri oldu ve 1521’de Belgrad, 1522’de Rodos seferinde bulunarak atl sekban oldu. 1526’da katld Moha Meydan Muharebesinden sonra sras ile acemi olanlar yayabal, kap yayabal ve zenberekibala ykseldi.

    1532’de Alman, 1534’de Tebriz ve Badat seferlerinden dnte “Haseki” rtbesi ald. Badat seferinde Van Kalesi Muhasarasnda, gl zerinde nakliyat yapan kalyonlara top yerletirdi.

    Korfu, Pulya (1537) ve Moldovya (1538) seferlerine katlan Mimar Sinan, Moldovya (Kara Budan) seferinde Prut nehri zerine on gnde kurduu kpr ile Kanun Sultan Sleyman’n takdirini kazand. Ayn sene bamimarla ykseldi.

    Mimar Sinan, katld seferlerde Suriye, Msr, Irak, ran, Balkanlar, Viyana’ya kadar Gney Avrupa’y grp mimari eserleri inceledi ve kendisi de birok eser verdi. stanbul’da devrin en mehur mimarlar ile Bayezid Camii’nin ustas Mimar Hayreddin ile tant.



    Baz Eserleri
    Sinan’n mimarbala getirilmeden evvel yapt eser dikkat ekicidir. Bunlar Halep’de Hsreviye Klliyesi, Gebze’de oban Mustafa Paa Klliyesi ve stanbul’da Hrrem Sultan iin yaplan Haseki Klliyesi’dir.

    Mimarba olduktan sonra verdii byk eser, O’nun sanatnn gelimesini gsteren basamaklar gibidir. Bunlarn ilki, ehzadeba Camii ve Klliyesidir. Klliyede ayrca imaret, tabhane (mutfak), kervansaray ve bir sokak ile ayrlm medrese bulunmaktadr.

    Sleymaniye Camii, Mimar Sinan’n stanbul’daki en muhteem eseridir. Yirmiyedi metre apndaki byk kubbe, zeminden itibaren tedricen ykselen binann zerine gayet nisbetli ve ahenkli bir ekilde oturtulmutur. Sknet ve asaleti ifade eden bu sade ve ahenkli grn ile Sleymaniye Camii, olgunlam bir mimariyi temsil etmektedir.Sekiz ayr binadan meydana gelen Sleymaniye Camii ve Klliyesi, Fatih’ten sonra ehrin ikinci niversitesi olmutur.

    Mimar Sinan’n en gzel eseri, seksen yanda yapt Edirne Selimiye Camii’dir. Selimiye’nin kubbesi, Ayasofya kubbesinden daha yksek ve derindir. 31,50 metre apndaki kubbe, sekizgen eklindeki gvde zerine oturmutur. erefeli ince minarelerine kii ayn anda birbirini grmeden kabilmektedir.Sinan bu camiin ustalk eseri olduunu ve btn sanatn Selimiye’de gsterdiini belirtmektedir.

    Mimar Sinan, grd btn eserleri byk bir dikkatle incelemi, fakat hibirini aynen taklid etmeyip, sanatn devaml gelitirmi ve yenilemitir. Eserlerindeki stunlar, duvarlar ve dier ksmlar tadklar yke mukavemet edebilecek miktardan daha kaln deildir. Kulland btn mimari unsurlarda bu hesap dikkati eker.

    Mimar Sinan ayn zamanda bir ehircilik uzmandr. Yapaca eserin, nce evresini tanzim ederdi. Yer seiminde de byk baar gstermi ve eserlerini, evresine en uygun tarzda yerletirmitir.

    Bilinen eserleri: 84 camii, 53 mescid, 57 medrese, 7 darlkurra, 22 trbe, 17 imaret, 3 darifa, 5 su yolu kemeri, 8 kpr, 20 kervansaray, 35 saray, 8 mahzen, 48 hamam olmak zere 364 adettir.

    Depreme Dayankl
    Mimarn ok saydaki eserini inceleyenler, Sinan’n depreme kar bilinen ve gereken tm tedbirleri aldn sylemekteler.Bu tedbirlerden biri, temelde kullanlan taban harcdr.Sadece Sinan’n eserlerinde grdmz bu har sayesinde, deprem dalgalar emilir, etkisiz hale gelir. Yine yaplarn yer seimi de ilgin. Zeminin salamlamas iin kazklarla topra sktrm dayanak duvarlar ina ettirmi.Mesela Sleymaniye’nin temelini 6 yl bekletmesi, temelin zemine tam olarak oturmasn salamak iindir.

    Mimar Sinan, yaplarnda ayrca drenaj ad verilen bir kanalizasyon sistemi de kurmutur.Drenaj sistemiyle yapnn temellerinin sulardan ve nemden korunarak dayankl kalmas ngrlmtr. Ayrca yapnn iindeki rutubet ve nemi dar atarak souk ve scak hava dengelerini salayan hava kanallar kullanm. Bunlarn dnda yazn suyun ve topran snmasndan dolay oluan buharn, yapnn temellerine ve iine girmemesi iin tahliye kanallar kullanmtr. Buhar tahliye ve rutubet kanallar drenaj kanallarna bal olarak uygulamaya konulmutur.

    te Sinan’n eserlerini inceleyen ve birounu da restore eden Mimar Abdlkadir Akpnar’n syledikleri:

    “Karlatm bir zellikten dolay gzlerime inanamadm. Sinan’n eserlerinde en ufak bir kt ve desen dahi tesadf deil. Renklere bile bir fonksiyon yklenmi. nk yapy hereyi ile bir btn olarak ele alm. Btn llerini ebced hesabna gre yapm ve bir ana temay temel alm. llerini asal sayya gre yapm ve onun katlarn baz alm. lmini din ile btnletirip mkemmel eserler ortaya koymu. rnein SinanKur’an- Kerim’de geen “Biz dalar yeryzne ivi gibi gmdk...” ayetinden etkilenerek yaplarnn yer altndaki ksmn ona gre ina etmi. Yaplar hislerine gre deil, matematiksel olarak oluturmu. Bugnn teknolojisi bile Sinan’n yapm olduu baz uygulamalar zemiyor. Kresel ve piramidal uygulamalarnn bir baka benzeri daha yok. Ama bunlarn hepsi estetik salad gibi yapnn salamln da pekitirmitir.

    MMAR SNAN TRBES

    Sleymaniye Camii 'nin eski aalar kapsnn kar kesinde, yol ayrmnda gen bir alandadr. nde som mermerden yaplm bir sebil grlmektedir. Sebilin arkasndaki ufak mezerlkta 6 stunlu, st rtl ve etraf ak trbede Mimar Sinan'n mezar bulunmaktadr. Trbesini lmnden az nce kendisi yapmtr. 1933 ylnda Mimar Vasfi Egeli tarafndan restore edilmitir. Sandukann ular ile zerindeki burma kavuk, mermerdendir. Sokaa bakan demir parmaklkl bir pencereden trbe grnr.


    Kaynaklar:
    1- Alimler ve Sanatkrlar, Ahmed Refik, Kltr Bak. Yay., 1980; 2- Rehber Ans. C. 12, Trkiye Gazetesi Yay.; 3- Aksiyon Derg. 15-21 Ocak 2000 says Haim Sylemez’in “Sinan Depremi zmt” balkl yazs.
    Konu Adem Erdoan tarafndan (25.06.2007 Saat 16:53 ) deitirilmitir.
    Recep Onur KIVRAK

  2. #2
    Trabzonspor Kongre yesi
    Tunga - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    29.11.2004
    Nereden
    stanbul
    Ya
    47
    Mesajlar
    10,719

    Standart

    Balk yeniden hayata dnmtr
    Trabzonsporlu olmak...
    Zor ama gzel be kardeim!

  3. #3
    Trabzonspor Kongre yesi
    antagonist - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    27.03.2005
    Nereden
    stanbul
    Ya
    33
    Mesajlar
    2,640

    Standart

    @fromTheRApBZONe

    Bence bu balkta daha zel eyler paylalmal.Kiilerin srf biyografileri deil de bilinmeyen ynleri ele alnsa daha gzel olur kanaatindeyim.

  4. #4
    Adem Erdoan - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    09.03.2005
    Nereden
    Orta Dou
    Ya
    36
    Mesajlar
    17,099

    Standart Mimar Sinan n vefat

    stanbul devaml bir su problemi ierisindedir. Bu problemin aresi
    asrlar
    nce Kanuni zamannda, Mimar Sinan'n gnlerinde konuulmu ve en byk
    are
    Sinan'la bulunmutur. stanbul'un o gnk nfusu oalnca Kanuni Sultan
    Sleyman, Sinan' arr, der ki:
    "Mimarba, halkmz su ihtiyac iinde. Bir at yk suya ok miktar ake
    dyorlar. Acaba halkmzn bu su ihtiyacn karlamak iin bireyler
    dnmez misiniz?"

    Mimarba der ki:

    "Sultanm siz msaade buyurun, ben stanbul'un evresini bir dolaaym,
    darda mevcut sulan stanbul'a getirmenin mmkn olup olmadn bir
    inceleyeyim ve ondan sonra size bir cevap veririm."

    Ve Sinan Aa atna biner, yanna yardmclarn da alr, ekmece'den
    balayarak kylan dolar, Beikta'a kadar istanbul'un kylarnda,
    dereleri, akan sulan tespit eder. Bu sularn n rld, baraj yapld

    takdirde nereye kadar ykselir, nereden nereye kemer yaplarak stanbul'a
    getirilebilir, bunun gnlerce hesabn yapar ve Kanuni'nin huzuruna kar.
    Sultan sorar:

    "Mimarba, stanbul'a su getirmek mmkn mdr?" Mimarbann cevab:

    "Beli sultanm, mmkndr. Ancak ok ar bir art var."

    "Nedir o mimarba?"

    "Sultanm, altn dolu keseleri u uca dizmek artyla ancak stanbul'a su
    gelebilir."

    Kanuni'nin cevab u olur:

    "Mimarba sen stanbul'a su getirmenin mmkn olup olmadn syle. Eer
    mmknse ben keseleri u uca deil, yan yana dizmeye razym."

    Bunun zerine Mimar Sinan kollar svar ve stanbul'un dndaki sulan
    Kathane civarnda belli yerlerde toplar, oradan da dere ilerine byk
    geitler yaparak stanbul'a getirir ve ehrin belli meydanlarnda umumi
    emeler yaparak suyu aktr. Bu emelerin tamam da krk bulur. Ve Krk

    eme sular akmaya balar.

    O gne gelinceye kadar, musluk gibi bir adet olmad iin sular boa akp
    gitmektedir. O gn ok pahalya mal olan suyu artk bostanlara, yollara
    aktmak istemiyorlar ve ilk defa stanbul'da lle dedikleri musluu
    emelere koyuyorlar.

    Su bylesine pahalya geldii ve kymet kazanmaya balad iin Kanuni
    bir
    ferman kanr, der ki: "stanbul meydanlarndaki umumi emeler halkn
    maldr. Hi kimse bu emelerden gizlice yeraltndan evine su
    alamayacaktr."

    Bu umumi kaidenin bir istisnasn da koyar Kanuni. O da zel olarak
    Sinan'a
    iletilir. Denir ki: "Sen stanbul'a bylesine gzel bir alma sonunda
    krk
    eme sularn getirdin. Sen evine zel olarak bir lle su alabilirsin."

    Ve Sleymaniye civarndaki meydan emesinden Sinan'n evine zel olarak
    yol
    yaplr ve su aktlr. Bylece Mimar Sinan evinde zel suyu olan tek kii
    olur.

    Mimar Sinan ehzadeba Camiini, Sleymaniye Camiini ve Edirne'deki
    Selimiye
    Camiini yaptktan -sonra yalanr. Devir hep yle gememitir. tibarnn
    yksekte olduu devirde, kendisinin kymetini takdir edenler bir bir bu
    dnyadan gmlerdir. Kanuni vefat etmitir, yerine baka padiahlar
    gemitir. Ve Sinan 99 yana gelmitir. evresindeki dostlar gt
    iin
    de kendisi istanbul'da adeta yapayalnz kalmtr. Ve yeni bir nesil
    yetimitir.

    Bir gn Sinan'n kapsna birisi gelip dayanr. Kapy alar. Sinan
    bastonuna dayanarak kapy aar, "Buyurun" der.

    Gelen mehul ihsan, "Ben Topkap Saray postacsym. Sizi divana
    aryorlar. Herhalde bir soruturmaya tabi tutulacaksnz" der.

    Sinan Aa, bu ihtiyar halinde, dostlarnn tmnn gp gittii,
    kendisini
    eserleri inaat halindeyken grenlerin kalmad bu ihtiyar dnyada,
    "Acaba
    Topkap Sarayna niye arlyorum?" diye bastonuna dayana dayana gider.

    Saraya girer, orada bir soruturma heyeti kurulmutur: Kadlar, ulemalar,
    mftler, o gnn vkelas. Sinan'a yle derler: "Sinan Aa, hakknda
    ikayet var. Eve su almak yasak olduu, hi kimse evine zel olarak su
    almasn' diye padiah ferman olduu halde, sizin evinizde zel su
    varm."

    "Evet," der, "Cihan Padiah bana yle zel olarak msaade etmiti.
    stanbul'a yaptm, su hizmetinden dolay sadece benim ahsma su msaade

    etmiti de almtm."

    "O zaman u msaadenizi, fermam grelim de ses karmayalm. Kimseye
    verilmemesine ramen, sizinki devam etsin."

    Sinan'n cevab u: "Ben o zaman Cihan Padiahndan ferman istemekten
    hicap
    etmitim. Fermanm falan yok, ama su benim evimde akyor."

    Divan mkl durumda kalr, konumalar olur: "Sinan byk hizmetler
    etmitir, evinde suyu aksn." Oradan bakalar cevap verir: "Bu l-i
    Osman'a
    hizmet eden sadece Sinan m? Sinan gibi daha nice hizmet edenler vardr.
    Ya
    onlarn da evine zel su verilsin, ya da Sinan'a da bu ayrcalk
    tannmasn."

    Divanda uzun mnakaalar olur, son olarak verilen karar udur: "Sinan gibi

    dier hizmet edenlerin de evine su balanamayacana gre, Sinan'a verilen
    su kesilmeli, fakat imdiye kadar kulland su fermansz kulland iin
    bir cezaya mucip olmamaldr."

    Ve bu karardan sonra Sinan evine gelir. zgn, bezgin, fakat fazla
    mteessir
    deil. nk Sinan hizmetini Allah iin yapmtr. Kendisine bir ayrcalk
    tannsn, zel bir mkafat verilsin diye deil.

    Ve Sinan 100 yana girerken hastalanr yataa der. Vefat srasnda bir
    bezi suya batrp da dudana almak isterlerken bakarlar ki, evindeki
    musluktan su akmyor. stanbul'a su getiren Sinan, susuz evde vefat eder.
    Vefat srasnda bu olay banda konuanlara verdii cevap enteresandr:

    "Biz hizmetimizi dnyada bir bardak suya satacak kadar menfaat dkn
    deiliz. Biz hizmetimizi Allah iin yaptk ve mkafatn da ahirette
    bekliyoruz. Dnyada evimize su verilmedii iin mteessir deiliz."
    Recep Onur KIVRAK

  5. #5
    Trabzonspor Kongre yesi
    antagonist - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    27.03.2005
    Nereden
    stanbul
    Ya
    33
    Mesajlar
    2,640

    Standart

    Kanuni'nin,kendisinden yardm isteyen Fransa Kral Franko'ya cevab:

    Ben ki sultan-s selatin ve burhan-l havakyn tac bah-i hsrevan- ruy- zemin, zllulah- fil-arzeyn akdeniz'in ve rumeli'nin ve anadolu'nun ve karaman'n ve rum'un ve vilayet- zlkadriye'nin ve diyarbekir'in ve azerbaycan'n ve acem'in ve halep'in ve msr'n ve mekke ve medine'nin ve kuds'n ve klliyen diyar- arabnve yemen'in ve dahi bir ok memleketlerin ki aba-i kiram ve ecdat- izamm emerallah berahinhm kuvvet-i kahireleryle fethettikleri ve cenab- celalet-meabm dahi tig- atebar ve emir-i zafer-nigarm ile fetheylediim nice diyarn sultan ve padiah sultan beyazt han olu sultan selim han olu sultan sleyman han'm. Sen ki Fransa Vilayetinin kral Franesko'sun. dergah- selatin penahma yarar ademin frankipan ile mektup gnderp ve baz az haberi dahi smarlayup memleketimiz dman msteli olup, el'an hapiste olduunuzu ilam edp halasnz hususunda bu canipten inayet- medet istida eylemisiniz. her ne ki demi iseniz benim paye-i serir-i alem-masirime arz olunup tamam malum oldu. imdi padiahlar snmak ve haspolmak ayp deildir. gnlnz ho tutup azrde-hatr olmayasnz. yle olsa bizim aba- kiram ve ecdad- izammz nevveallahu merakidhm daima def-i dman ve feth-i memalik iin seferden hali olmayup biz dahi anlarn tarikatna salik olup her zaman memleketler ve sa'b ve hasin kaleler fetheyleyp gece gndz atmz eyerlenmi ve klcmz kuanlmtr. hak sbhanahu teala hayrlar myesser eyleyp meiyyet ve iradat neye mteallik olmu ise vcuda gele. baki ahval ve ahbar ne ise mezkur adem'nizden istintak olunup malumunuz ola yle bilesiniz...


    zetle:
    Fransa'da isyan km, ihtilal olmu, Alman mparatorluu'na esir dm Fransz kral; kral Francesko, gnn sper gc olan osmanl padiah Kanuni Sultan Sleyman'a mektup gndermi; aman dilemi "tacm, tahtm bana iade et, beni hapisten kurtar" demi. ite, bu talebe kanun sultan sleyman cevap vermi: "Ben ki, Sultan Selahaddin, burhanl havakin, tac bah husravay ruyi zemin, zillullah fil arzeyn, Akdeniz'in ve Rumeli'nin vilayeti zlkadriye'nin, diyarbekir'in, azerbaycan'n, acem'in ve halep'in, msr'n, mekke'nin ve medine'nin, kuds'n ve klliyen diyar arap'n ve yemen'in ve daha nice memleketlerin ki, ecdadm fethederek bize miras brakt. btn bunlarn sultan ve padiah osman, orhan, murat, yldrm beyazt, sultan beyazt han olu, sultan selim han olu, kanun sultan sleyman hanm. Sen ki, fransa vilayetinin kral Francesko'sun. Benden yardm istemisin. Sana yardm edip, tahtn sana iade edeceim."

  6. #6
    Adem Erdoan - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    09.03.2005
    Nereden
    Orta Dou
    Ya
    36
    Mesajlar
    17,099

    Standart

    karde zet ksmn ste yazsaydn keke.anlamak iin beynime kramplar girdi
    Recep Onur KIVRAK

  7. #7
    Trabzonspor Kongre yesi
    antagonist - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    27.03.2005
    Nereden
    stanbul
    Ya
    33
    Mesajlar
    2,640

    Standart

    Alnt fromTheRApBZONe Nickli yeden Alnt Mesaj gster
    karde zet ksmn ste yazsaydn keke.anlamak iin beynime kramplar girdi

  8. #8
    OYlmaz - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    14.09.2006
    Nereden
    stanbul
    Ya
    30
    Mesajlar
    2,982

    Standart



    bni Sina - (10.07.1036)

    Ailesi Belh'ten gelerek Buhara'ya yerlemiti. bni Sin, babas Abdullah, maliyeye ait bir grevle Afan'dayken orada dodu. Olaanst bir zek sahibi olduu iin daha 10 yandayken Kur‘an- Kerim'i ezberledi. 18 yanda ann btn ilimlerini rendi. 57 yandayken Hemedan'da ld zaman 150'den fazla eser brakt. Eserleri Latince’ye ve Almanca’ya evrilmi, tp, kimya ve felsefe alannda Avrupa’ya k vermitir. Onu Latinler “Avicenna” adyla anarlar ve eski Yunan bilgi ve felsefesinin aktarcs olarak grrler.

    bni Sin, daha ocukluunda, evresini hayrete dren bir zek ve hafza rnei gstermitir. Kk yata ann btn, ilimlerini renmiti. Gndz ve gece okumakla vakit geirir, mum nda saatlerce, ou zaman sabahlara kadar alrd. Pek az uyurdu.

    Buhara Emiri Nuh bni Mansur’u ar bir hastalktan kurtard ve bu yzden de Samanoullar saraynn ktphanesinde alma iznini ald. Bu sayede pek ok eseri elinin altnda bulduu iin vaktini kitap okumak ve yazmakla geirdi. Hkmdar ld zaman o, henz yirmi yandayd ve Buhr'dan ayrlarak Harzem'e gitti: EI-Brni gibi byk bir hret ve deerin, onun alkanlna, bilgisine deer vermesi, kendisini yanna kabul etmesi, beraber almas, hakknda kskanla yol at. Bu yzden takibata bile urad. Harzem'de barnamayarak yeniden yollara dt. ehirden ehre dolaarak nihayet Hemedan'a kadar geldi ve orada kalmaya karar verdi.

    bni Sn, ou fizik, astronomi ve felsefeyle ilgili olarak 150 civarnda eser yazmt. Farsa olan birka dnda bunlarn hepsi Arapa'dr. nk o devirde ilim eserlerini Arap diliyle yazmak detti. Arapa'ya bu bakmdan deer verilirdi. Bilhassa tp ilmine dair aratrmalar son derece orijinal ve dorudur. Bu yzden dou ve bat hekimliine kelimenin tam anlamyla, 600 yl, hkmetmitir.
    Eserleri Bat dillerine Latince yoluyla evrilerek Avicenna diye hrete ulaan bni Sin, yanl olarak bir sre Avrupa'da ranl hekim ve filozof olarak tannmtr. Bunun da sebebi, eserlerini Trke yazmam olmasndandr... Bununla beraber, batllar da kendisini Hkim-i Tb, yani hekimlerin piri ve hkmdar olarak kabul etmilerdir. 16 yandayken pratik hekimlie balayan bni Sin, resm saray doktorluu da yapmtr.

    Matematik, astronomi, geometri alanlarnda geni aratrmalar vardr. bni Sn, tp aratrmalar yaparken baz hastalklarn bulamasnda gze grnmeyen birtakm yaratklarn etkisi olduunu, yani mikroplarn varln sezmi ve bu bilinmeyen mahluklardan eserlerinde sk sk bahsetmitir. Mikroskobun henz bilinmedii bir devirde byle bir yargya varmak ok ilgintir.
    ifa adl eseri bir felsefe ansiklopedisidir. Dier eserlerine gelince bunlar arasnda en tannm olanlarndan: el-Kanun fi’t-Tb isimli kitab tamamen bir tp ansiklopedisidir. Nect ve rt adl kitaplar ve Aristo’nun felsefesini anlatan yirmi ciltlik Kitb’l-nsf’ bata gelen eserlerindendir.bni Sina kimya alannda da alt ve nemli keiflerde bulundu. Bu hususta Berthelet, kimya ilminin bugnk hale gelmesinde bni Sina’nn byk yardm olduunu syler.Bu almalar ve etkileriyle bni Sina Dou ve Bat kltrn gelitiren byk bilginlerden biri oldu. Btn bunlardan baka bni Sina ok gzel iirler yazd. Hatta Trke olarak yazm olduu iirler de vardr.

    bni Sina, 1037 tarihinde Hemedan’da mide hastalndan ld.
    bn-i Sina’nn asl bykl doktorluundadr. if adndaki 18 ciltlik ansiklopedisi, ismine ramen tptan ok matematik, fizik, metafizik, teoloji, ekonomi, siyaset ve musiki konularn iine alr. Onun tp aheseri, ksaca Kann diye bilinen el-Kann Fi’t-Tb adl byk kitabdr. Eser, fizyoloji, hfzsshha, tedavi ve farmakoloji bahislerine ayrlmtr. Konular dikkatle incelendiinde bn-i Sina’nn bugnk tp iin bile geerli olan pek ok ileri grleri bulunduunu; mesela mikroskop olmad halde, hastalklarn ‘mikrop’ mefhumuna benzer yaratklarca meydana getirildiini sezebildiini grrz.
    bn-i Sina’nn Kann adl eseri XII. yzylda Latince’ye evrildi ve Bat tp aleminde bir patlama tesiri yapt. Roma’nn Galen’i de, Er Razi’de ilimde eritikleri tahtlarndan indirildiler ve an Fransa’snn en mehur tp faklteleri olan Montpellier ve Lauvain niversiteleri’nin temel kitab Kann oldu. Durum XVII. yzyln ortalarna kadar byle devam etti ve bn-i Sina, 700 yl Avrupa’nn tp hocas oldu. Alt yzyl nce Paris Tp Fakltesi’nin ktphanesinde bulunan 9 ana kitabn en banda bn-i Sina’nn Kann’u yer almtr.
    Bugn hala Paris niversitesi’nin tp fakltesi rencileri St. Germain Bulvar yanndaki byk konferans salonunda toplandklarnda iki kiinin duvara asl byk boy portresiyle karlarlar. Bu iki portre, bn-i Sina ve er-Razi’ye aittir.
    Kazimii gzas vorert

  9. #9
    OYlmaz - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    14.09.2006
    Nereden
    stanbul
    Ya
    30
    Mesajlar
    2,982

    Standart

    Geri iBni sinann Trkm Arapm olduunu tam bilmiyorum ama
    olsun Mslman olmas nemli
    Kazimii gzas vorert

  10. #10
    Adem Erdoan - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    09.03.2005
    Nereden
    Orta Dou
    Ya
    36
    Mesajlar
    17,099

    Standart Nasreddin Hoca

    Trk dnce tarihinin byk dehas gerek bir halk filozofu, yalnz yaad 13. yzyln deil btn zamanlarn en byk nktecisi, Trk zekasn, mizah dehasnn en nemli temsilcisi Nasreddin Hoca, hicri 605, milad 1208 ylnda Sivrihisar'n Hortu kynde domutur. Bir ok dou ve bat kaynaklarna gre babas Hortu kynn imam olan Abdullah efendi, annesi Sdka Hatun'dur. Hocamzn doduu Hortu ky bu gn ''Nasreddin Hoca'' olarak isim deitirmitir. Yaplan incelemelerde Nasreddin Hoca'nn bu kyde 23 yana kadar yaad, babasnn medresesinde okuduu, sonra Sivrihisar medresesini bitirdiini grmekteyiz. Zamanna gre, Hoca ve ailesi kn Sivrihisar'da oturmakta yaznda bir yayla zellii tayan gerekten tabiatn btn gzelliklerini koynunda saklayan Hortu Kynde oturduklar grlmektedir. Hoca babasnn lm zerine bir mddet kyde imamalk yapm, Sivrihisar'da vaizlik grevini zerine almtr. 23 yana kadar srdrd ky imaml ve vaizlik grevini Mehmet efendi adl halefine devretmitir. 1237 ylnda Sultan 1. Alaaddin Keykubatin son saltanat devirlerinde Sivrihisar'daki yksek renimini tamamlayarak, Akehir'e yerlemitir. O devirde nemli bir kltr merkezi olan Akehir'de zamann nl alimleri Seyyid Mahmut Hayrani ve Seyyid Hac brahim Sultandan dersler alm ve Seyyid Mahmut Hayrani'ye intisap etmitir. Akehir'de uzun sre Mderrislik (Profesr) kadlk yapan o devirde Hoce Nasireddin ad ile anlan, zamanla halkn dilinde Hoca Nasreddin, Nasreddin Hoca eklinde sylenen hocamz 1284 ylnda Akehir'de vefat etmitir. Trbesi ehir mezarlnda bulunmaktadr. Yanlar ak olan ev kapsnda kocaman bir kilit bulunan hocann kabri bu gnde pek ok insan tarafndan ziyaret edilmekte ve dnyada ''Kahkahalar Atlan'' tek kabir olma zelliini korumaktadr. Hoca; Akehir Gl'ne ald umut mayasyla, Dnyann Ortas'n Akehir'e tayan eeiyle, sert rzgarl Tekke Deresi'ne gerdirmek istedii hasryla Akehir'e aittir. Akehir ve Akehirliler ise yzyllar boyunca Nasreddin Hoca'nn brakt tarihi ve manevi mirasa sahip km ve korumulardr. Nasreddin Hoca, Akehir'in her kesinde varln srdrmeye devam ediyor. Akehir'de karlaacanz insanlar, gzlerindeki lt, yzlerindeki glmseme, tatl bir aksanla ssl konumalarndaki esprileriyle size Nasreddin Hoca'nn torunlaryla karlatnz kantlayacaktr. Nasreddin Hoca; sadece lkemizde deil btn dnyada tannan ve bilinen, evrensel bir glmece ustasdr. Unesco 1996 yln ''Dnya Nasreddin Hoca yl'' olarak ilan etmitir. ULUSLARARASI AKEHR NASREDDN HOCA ENLKLER lkemizi ve insanmz gerek kltr ile tantmak ve Nasreddin Hoca'nn kiiliiyle btnleen glmeceyi evrenselletirmek amacyla 1959 ylndan beri her yl 5 - 10 Temmuz tarihleri arasnda bir enlik dzenliyoruz; Akehir Nasreddin Hoca enlii. 1974 ylnda uluslararas boyut kazanan enlik, mizah arl tamakla beraber bilim, kltr ve sanat temel almaktadr. Etkinlikler ve zellikle de yarmalar, mizahn farkl alanlarn ierir. zellikle mizahn evrensel dili olan karikatr nemli bir e olarak karmza kar. enlik sresince yerli ve yabanc konuklarla, Nasreddin Hoca'y hatrlatan ve deerlendiren syleiler yaplr. Ayrca kimi ulusal, kimi uluslararas boyutta; karikatr, glmece, yk, fotoraf yarmalar dzenlenir. Halk oyunlar, konserler, tiyatro gsterileri, malar; karikatr, resim ve fotoraf sergileri ise, kutlamalarn vazgeilmez renkleri olarak enlik boyunca srer. Kent merkezinde konuklarn arlanmas, turistlerin kalabilmesi iin oteller, misafirhaneler bulunur. enlikler srasnda gerek evre il ve ilelerden, gerekse Trkiye'nin baka yrelerinden, hatta yurtdndan binlerce kii Akehir'e gelir. Nasreddin Hoca'nn hikayelerindeki tler: Nasreddin Hoca'nn deeri, yaad olaylarla deil, gerek kendisinin, gerek halkn onun azndan syledii glmecelerdeki anlam, yergi ve alay elerinin inceliiyle llr. Onun olduu ileri srlen glmecelerin incelenmesinden, bunlarda geen szcklerin aklanndan anlaldna gre o, belli bir dnemin deil Anadolu halknn yaama biimini, gldr esini, alay ve elenme trn, vg ve yergi becerisini dile getirmitir. Onunla ilgili glmeceleri oluturan elerin oda sevgi, yergi, vg, alaya alma. Gln duruma drme, kendi kendiyle elikiye srkleme, eriat'n katlklar karsnda ok ince ve ineli bir syleyile yumuakl yelemedir. O, bunlar sylerken bilgin, bilgisiz, akgz, uysal, vurdumduymaz, utanga, atak, akn, kurnaz, korkak, atlgan gibi eliik niteliklere brnr. zellikle karsndakinin durumuyla eliki iinde bulunma, glmecelerinin egemen esidir. Bu eler Anadolu insannn, belli olaylar karsndaki tutumunu yanstan, dnce rnlerini oluturur. Nasreddin Hoca, halkn duygularn yanstan, bir glmece oda olarak ortaya karlr. Syletilen kii, syletenin azn kullanr, bylece halk Nasreddin Hoca'nn diliyle kendi sesini duyurur. Nasreddin Hoca, btn glmecelerinde, soyut bir varlk olarak deil, yaanm, yaanan bir olayla, bir olguyla balantl bir biimde ortaya kar. Olay karsnda duyulan tepkiyi ya da onay glmece trlerinden biriyle dile getirir. Tank olduu olaylar, genellikle, halk arasnda geer. Hoca soylularn, yksek saray evresinde bulunanlarn aralarna ya ok seyrek girer ya da hi girmez. Szgelii onun tant sylenen Seluklu sultanlaryla ilgili glmecesi yoktur. Timur'la ilgili ''hamam, Timur ve petamal'' glmecesi de, Timur'dan ok nce yaad iin, sonradan retilmitir. Halk beenisi Hoca'y Timur gibi evresine korku salan bir imparatorun karsna hamamda karak, ''kzm sana sylyorum, gelinim sen iit'' trnden bir yergi yaratmtr. Burada yerilen, dolayl olarak, kendini toplumun, halkn stnde gren saray insanlardr. Nasreddin Hoca glmecelerinde dile gelen, onun kiiliinde, halkn duygularn yanstan baka bir zellik de eein yeridir. Hoca eeinden ayr dnlemez, onun tat, binei olan eek gerekte bir yergi ve alay esidir. Anadolu insannn yaratt glmece rnlerinde atn yeri yoktur denilebilir. Eek, acya, skntya, dayaa, ala katlann en yaygn simgesidir. Soylularn, saraylarn evresinde retilmi glmecelerde eek bulunmaz, oysa at geni bir yer tutar. Bu konuda, baka bir eliki sergilenir, gldrc e yan yana getirilir. Bunu rnei de kendisinden eei isteyen kylye, ''eek evde yok'' deyince ahrda onun anrmasn duyan kylnn ''ite eek ahrda'' diye diretmesi karsnda, Hocann ''eein szne mi inanacaksn benimkine mi'' demesidir. Onun glmecelerinde, kaba sofularn ''ahret'' le ilgili inanlar da nemli bir yer tutar. ''Fincanc Katrlar'',''Ben Salmda Hep Buradan Geerdim'' balkl glmeceler kat bir inan karsndaki duyguyu aa vurur. Toplumda neye nem verildiini anlatan ''Ye Krkm Ye'' glmecesi, Hoca'nn dilinde, halkn tepkisini gsterir.
    Recep Onur KIVRAK

  11. #11
    zkan - ait Kullanc Resmi (Avatar)
    yelik tarihi
    10.03.2007
    Nereden
    Ankara
    Ya
    34
    Mesajlar
    2,454

    Standart

    "Devirmeler seni devirmeden akln bana devir." diyen Bilge Tonyukuk ve Ay'daki kraterlerden ne adlar verilen Ali Kuu, Nasr'd-dn Ts ve Ulu Be.

    10 gn sonra ayrntl yklerini yazarm.
    Stand-up bakan istemiyoruz!

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gzatan Kullanclar

u anda 1 kullanc bu konuyu grntlyor. (0 kaytl ve 1 misafir)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Ykleme Yetkiniz Yok
  • Mesajnz Deitirme Yetkiniz Yok
  •