Geçmiþ sayfalarda bir kýsým forum kullanýcýsý hükumetin ve ona baðlý lobilerinin aldatmacasýna inanmýþ ; Trabzon kentinin 2016 þampiyona adaylýðý için uygun bir kent olmadýðýný Sivas'ýn , Kayseri'nin , Kocaelinin , Konya'nýn eskiþehir'in hatta Antep'in konaklama ulaþým ve kent imkanlarý açýsýndan Trabzon'dan daha uygun olduðunu belirtmiþti .Bu açýdan da Trabzon'un dahil edilmememesinin doðal olduðunu savunmuþtu . Biz onlara dilimiz döndüðünce cevap verdik , ortadaki durumun tamamen bir aldatmaca olduðunu açýkça belirttik .
Þimdi bu konunun bir daha açýlmamak üzere kapanmasý için Kültür Bakanlýðýndan derlenmiþ bazý rakamlarý aktarmaya baþlayarak iddialara cevap vermeye baþlayalým .
BELGELÝ KONAKLAMA TESÝSLERÝNÝN ODA VE YATAK SAYISI- 2007
1. Antalya 425 bin
2. Mugla 182 bin
3. Istanbul 113 bin
4. Izmir 60 bin
5. Balikesir 37 bin
6. Ankara 30 bin
7. Nevsehir 21 bin
8. Mersin 17 bin
9. Bursa 15 bin
10. Denizli 12 bin
11. Trabzon 10 bin
-----18. Rize 4,3 bin
12. Adana 7 bin
12. Antep 7 bin
14. Konya 6,5 bin
15. Erzurum 6 bin
16. Kayseri 4,5 bin
16. Kocaeli 4,5 bin
18. Diyarbakir 4,3 bin
18. Sakarya 4,3 bin
21. Samsun 4 bin
21. Artvin 4 bin
23. Sivas 3 bin
24. Van 3 bin
25. Eskisehir 2,5 bin
25. Sanliurfa 2,5 bin
http://www.kultur.gov.tr/TR/BelgeGos...20F3B0746F34B3
Yeni açýlan 300(tam emin deðilim , daha fazla olabilir) yataklý Novotel gibi , Of'ta yapýlmakta olan yaklaþýk 150 yataklý 5 yýldýzlý oteller baþta olmak üzere yukarýdaki rakamlara dahil olmayan pek çok yeni otel yatýrýmý daha var .
Buradan çýkan sonuç Trabzon'un yeterli olduðu deðil , ilk 4 þehir dýþýnda tüm kentlerin yatýrýma muhtaç olduðudur .
Trabzon kentininin ekonomik yapýsýna iliþkin bulabildiðim en güncel rakamlar eski vali Hüseyin Yavuzdemir dönemine ait , hatýrlatacak olursam ;
%19 ticaret
%18 tarým
%13 sanayi
Trabzon kenti turizm potansiyeline karþýn yatýrýmlarýn azlýðýndan dolayý þehir ekonomisinde turizm gelirleri önemli bir yer tutamamaktadýr . Fakat bu durum diðer taraftan yeni yapýlacak yatýrýmlarýn karlýlýðýný da arttýran bir faktördür ve doðal teþvik olarak görülebilir . Devlette istihdam sayýsýna baðlý olarak bu yatýrýmlarý teþvik etmektedir . En son yapýlan Novotel ( Novotel dünyanýn en büyük ve prestijli oteller zincirlerindendir ) bile bu hazine desteðinden faydalanmýþtýr .
Sýra No: 237
Belge No: 83516
Tarih: 06/04/2006
Yeri: TRABZON - Yomra
Müracaat Sahibi: ACCOTEL YAPIM YATIRIM VE ÝÞLETÝM A.Þ.
Adresi: Emirhan Cad.Barbaros Plaza 145/C Kat:12 (34350) Dikilitaþ Beþiktaþ/ÝSTANBUL
Yatýrýmýn Nevi: KOMPLE YENÝ YATIRIM
Toplam Yatýrým (YTL): 12,573,378
Sabit Yatýrým (YTL): 12,573,378
Döviz Kullanýmý (Bin $): 180
Ýstihdam (Kiþi): 100
Tanýnan Teþvikler: G.M.=% 100, KDV Ýstisnasý
Tam Kapasitede Üreteceði Mal ve Hizmetler: 200 ODA (4 Bed.Eng.Oda), 400 YATAKLI Dört Yýldýzlý Otel, 500 KÝÞÝLÝK 1Sýnýf Lokanta, 220 KÝÞÝLÝK Çok Amaçlý Salon, 50 KÝÞÝLÝK Toplantý Salonu (2 Adet), Bar (2 Adet), Çalýþma Ofisi, Türk Hamamý
kaynak http://www.treasury.gov.tr/mevzuat/nisan_2006.pdf
Peki il idarelerine kültür-turizm amaçlý altyapý uygulamalarý ve yeniden düzenlemeleri vs. için yapýlan devlet desteðinin yurt genelinde ulaþtýðý miktar ne kadardýr? Euro 2016 alýndýðýnda en az 6 il bu yatýrýmlara ihtiyaç duyacak .
Ocak 2006 ( Yani 2005 yýlýnda daðýtýlan ) rakamlarýna göre ; Kültür ve Turizm Bakanlýðý, Türkiye'nin kültür ve turizm potansiyelini artýrmak ve güçlendirmek amacýyla tüm illere toplam 197 milyon YTL'yi aþan ödenek gönderdi.
Kültür ve Turizm Bakanlýðý'ndan aldýðý bilgiye göre, ödeneklerin öncelikle "kültür-turizm amaçlý altyapý uygulamalarý"nda kullanýlmasý istendi.
...
Ýllerin kültür-turizm yatýrýmlarý için bakanlýðýn, bütçesinden toplam 270 milyon YTL ayýrdýðýný kaydeden yetkililer, þu ana kadar bu miktarýn 197 milyon 96 bin 557 YTL 93 YKR'sinin, illere turizm potansiyellerini artýrmak ve güçlendirmek amacýyla gönderildiðini ifade ettiler.
Ödenek gönderilen illerden en þanslýlarý, yaklaþýk 20 milyon YTL ile Antalya ve Aydýn olurken, bu illeri yaklaþýk 7 milyon YTL ile Erzurum, 5 milyon YTL (5 trilyon lira) ile Muðla ve 4 milyon YTL ile de Kilis izledi.
En az ödenek gönderilen il, yaklaþýk 57 bin YTL ile Ardahan oldu. Bu ili 110 bin YTL ile Yalova, 133 bin YTL ile Bartýn izledi.
Kültür ve Turizm Bakanlýðýnýn "Turizm Stratejisi 2023" politikasý ýþýðýnda bu teþviklerin ve ödeneklerin yýllar geçtikçe kademeli olarak arttýrýldýðý sonucunu çýkarabiliriz . Küresel krizin etisi altýnda bile , örneðin 2009 rakamlarý 2005 rakamlarýnýn altýnda olmayacaktýr .
...
Trabzon havalimaný yeterli midir ?
M.A.Y. tesislerinin yerine yapýlacak ikinci pist ile dýþ hatlar terminalininde yeniden düzenleneceðini varsayarsak günlük maksimum charter kapasitesi kabaca iki katýna çýkacaðý sonucunu elde ederiz . Avrupa þampiyonasý için rakamlar elimde yok fakat yine çok büyük organizasyon olan olan Uefa finali kriterlerini ( 2009 yýlýna kadarki þampiyonlar ligi finali standartlarý ) yerine getirebilecek sayýlara ulaþtýðýný söyleyebiliriz . Bu da yanýlmýyorsam 500 charter a denk geliyor . Yine bu baþlýk altýnda Uefa ve CL finalleri için aranan kriterlerle ilgili bir mesajým mevcut .
Þehirlerarasý karayolu ulaþým aðýmýz yeterli midir ?
Karayolu ulaþýmýnda Hopa'dan Ýstanbul'a ve Gerede üzerinden Ankara'ya olan duble yollar þuan "transit olarak" Türkiyenin en büyük ve en yeni durumdaki otobaný . Kara ulaþýmýnda Euro2016 projesinde aday gösterilebilecek onlarca þehirden daha iyi durumda . Akyazý projesi gerçekleþirse , Türkiyenin en modern otobüs terminallerinden biride bu otobanýn üzerindeki yerini alacak .
Peki , deniz taþýmacýlýðý Trabzon'un avantajý olabilir mi ?
Akyazý projesi içinde yer alabilecek bir feribot ve cruise limaný ile deniz taþýmacýlýðý avantajlarýda kullanýlabilir . Ufak bir örnek ; ÝDO'nun filosundaki 10 hýzlý feribottan her biri 600 yolcu ve 120 araç kapasiteli . Yalova Yenikapý ( yaklaþýk 55km ) arasý yolculuk süresi resmi olarak 75 dakika . 25.000 üzerinde yatak ihtiyacýný "gereðinden fazla yatýrým yapmadan" karþýlamak için çevre illere hýzlý ulaþým çözümleri önem kazanacak . Bu baðlamda denizotobüsleride önemli bir seçenek olarak karþýmýza çýkýyor . Çevre illerimizde yerleþen þampiyona turistleri ; Deniz otobüsü seyehati sýrasýnda dizüstü bilgisayarýndan nete girerek , sýcak içeceðini yudumlayarak ve Karadeniz kýyýlarýný seyrederek 2 saatlik yolculuðun ardýndan tam olarak stadýn önünden inecek ve tribündeki yerini alacak (

) . Konaklama tesislerinin tüm doðu karadeniz kýyýlarýna daðýtýlmasý hem þampiyona sonrasý kullanýlmayacak ihtiyaç fazlasý yatýrýmý engeller hemde tüm bölgede bir turizm girdisi yaratýr . Karadeniz'de bunu yapmanýn imkaný yok demeyin , Samsun bu konuda çalýþmalara çoktan baþlamýþ durumda . Dünyada da sayýsýz açýk deniz örnekleri var .
http://www.haber7.com/haber/20080815...-seferleri.php
En ucuz taþýmacýlýk yöntemi olan Demiryolu yatýrýmý planlanabilir mi ? Planlanýrsa tahmini maliyetleri ne kadardýr ?
Ankara Ticaret Odasý(ato) araþtýrmasýndan kes/yapýþtýr yaparsak : (
http://www.atonet.org.tr/yeni/index.php?p=206&l=1 )
DPT'nin hesaplamalarýna göre, çift hatlý, elektrikli ve sinyalli 1 km.lik demiryolunun maliyeti düz arazide 1.4, engebeli arazide 3, çok engebeli arazide ise 4.2 milyon dolar. Buna karþýn 1 km.lik otoyolun maliyeti düz arazide 6, engebeli arazide 12 milyon dolarý buluyor. Buradan çýkan sonuç: Karayolu demiryoluna göre 4 kat pahalý.
Avantajlar bununla da bitmiyor. karayolunun ömrü en fazla 13 yýl (bakým giderleri)ile sýnýrlýyken, Demiryolunun ömrü 30 yýlý buluyor.
Taþýmacýlýk maliyetleri de yatýrým maliyetlerinden aþaðý kalmýyor. Karayolu taþýmacýlýðý, demiryolundan 7 kat pahalýya geliyor.
Yakýt açýsýndan da demiryolu, karayoluna göre 6 kat ucuzdur.
Neden demiryolu politikamýz bu kadar kýsýr kaldý ve Karadeniz mahrum býrakýldý , bunda turizm þirketlerinin payý nedir gibi konulara sonra gireriz . Þimdilik , çok geç kalmadýðýmýz ve son 20 yýlda 30 katrilyon otoyol yatýrýmý yapan ve yapmaya devam eden bir devlet için Samsun ve Erzurum'u Trabzon üzerinden demiryolu ile baðlamak , Çankýrý-Amasya demiyolunu tamamlamak sanýldýðý gibi büyük yük getirmeyecektir sonucuna çýkalým .
Akyazý projesi gerçekleþirse stadyum ve etrafýndaki yapýlar , hatta otobüs terminali þehir dýþýnda kalacak . Trabzon , þampiyona ayaklarýndan biri olursa , Akyazý-þehir merkezi-havalimaný ulaþýmýný ticari taksiler ve minibüslerle saðlayabilmek olanaksýzlaþacak .
Peki , Euro 2016 organizasyonundan sonra atýl hale gelmeyecek ve þehrin sürekli ihtiyaçlarý arasýnda olan taþýmacýlýk yatýrýmý ne olabilir ?
Hafif raylý taþýmacýlýk . Yine geçmiþ sayfalarda üzerinde durulan konulardan biri . Özetlersek ; Trabzon kentinin ulaþým planlamasý açýsýndan en büyük avantajý , yatay þekilde geliþmesi . Yani tozlu raflardan bir türlü çýkarýlamayan Söðütlü-Pelitli tranvay projesi tek bir hat üzerinde ilin en büyük ilçesi Akçaabat-Akyazý bölgesi-Avni Aker arazisi-þehir merkezi-liman-otogar-üniversite-havalimanýný baðlantýsý vaad ediyor . Bunu Türkiye'de 2-3 il dýþýnda gerçekleþtirebilmeniz kesinlikle olanaksýz .
Söðütlü-Pelitli tranvay projesinin maliyeti ne kadar olabilir?
Bu proje hakkýnda net ve saðlýklý rakamlara ulaþamasamda , emsal olarak gösterebileceðimiz ve neredeyse ayný uzunlukta olan , hizmete girmiþ bir tranvay hattý var .
Kayseray : Hattýn ortalama uzunluðu 18 km ve altyapý çift hatlý ( gidiþ-geliþ) . 31 duraktan oluþuyor . Baþlýngýçta 22 olan araç sayýsý kademeli olarak 52'ye çýkarýlacak , araçlarýn bulabileceði en yüksek hýz 75km/s . Günlük yolcu taþýma kapasitesi 120.000 . Kayseri bu projeyi 2 yýl gibi kýsa bir sürede tamamladý . Trabzon þehir özellikleriyle bütün önemli merkezleri yaklaþýk 20 km bir aðda birleþtirebilirken Kayseri bunu saðlayabilmek için 2. kýsým 3.kýsým 4.kýsým planlamalarý yaptý . Yani Trabzon'a oranla en az 4 kat maliyet anlamýný taþýyor . Bir de , ilgili forumlardan takip edenler bilir , Kayseray Söðütlü-Pelitli projesine oranla çok daha fazla trafik ve yol düzenlemesi gerektrmiþ ve maliyeti arttýrmýþ bir projedir .
17,5 km'lik birinci kýsým toplam maliyeti yaklaþýk 200 milyon ytl olarak gerçekleþti ki bu rakam bile CHp il baþkaný Enver Özdemir'in bir çok yolsuzluk iddiasýna maruz kalmýþtý .
Bu çapta bir proje Trabzon belediyesinin imkanlarýný aþma ihtimalide vardýr . Üstelik ödenek aksamalarý yapým sürecinide uzatacaðýndan , 2 yýl diye baþlayan proje çok daha uzun zaman dilimlerinde tamamlanamayabilir . Tranvayýn bir alternatifi var mý ? Metrobüs . Çok daha ucuz , çok daha az trafik yol düzenlemesine ihtiyaç duyan , çok daha az bakým onarým maliyeti olan ve uygulama süresi çok daha kýsa bir yöntem . Tranvay ve metro maliyetleri her geçen gün daha da azalsada bir çok dünya kentinde metrobüs tercih edliyor olmasý toplu taþýmacýlýðýn geleceði ile ilgilide ipuçlarý veriyor .
Ýstanbul'dan bir uygulama örneði ile bitirelim ; Avcýlar Zincirlikuyu metrobüs hattý yaklaþýk 29km ve 25 istasyondan oluþuyor . Ý.B.B'ye toplam maliyeti 17 milyon dolar . Metrobüs araçlarýnýn fiyatlarý da 500.000 euro ile 1,2 milyon euro arasýnda deðiþmekte . ( Ýstanbul'da çalýþanlarýn çok büyük kýsmý metrobüs deðil )
---------------------------------------
Dilim döndüðünce , kafamdakileri toparlayabildiðim ölçüde bazý iddialara cevap vermeye çalýþtým . Hala , "Trabzon euro2016 adaylýk baþvuru dosyasýnýn içinde olmayý haketmiyor" düþüncesini savunan arkadaþlar gerekçelerini açýkça belirtirse , bizde araþtýrmamýzý geniþletmeye çalýþalým .